Ο ρόλος της σωστής συσκευασίας για την αξία ενός προϊόντος

Mar 14, 2012

Ας μιλήσουμε για το ρόλο της συσκευασίας ενός προϊόντος. Η συσκευασία μπορεί να σημαίνει πολλά διαφορετικά πράγματα, αν όμως θέλουμε να μιλήσουμε αποκλειστικά για το ποιος είναι ο πρωταρχικός της ρόλος θα λέγαμε ότι:

 

1. Περιέχει το προϊόν

 

2. Επικοινωνεί πληροφορίες για το προϊόν στους καταναλωτές

 

3. Διευκολύνει την αποθήκευση και τη μεταφορά του προϊόντος

 

4. Ενισχύει το branding, κάνει την εικόνα του προϊόντος να  ξεχωρίζει στα μάτια του καταναλωτή

 

 

Το 2 είναι κομμάτι από το 4 αλλά αξίζει να μιλήσουμε λίγο παραπάνω για αυτό.

 

Για να το κάνουμε πιο κατανοητό θα δώσουμε ένα παράδειγμα.

 

Αν κοιτάξετετη συσκευασία του iPod, ικανοποιεί το στόχο του πρώτου σημείου (περιέχει το προϊόν) και ανταποκρίνεται εξαιρετικά στο τρίτο ζητούμενο (αποθήκευση και μεταφορά), επειδή είναι ένας κύβος.

 

Αλλά τι γίνεται μετο 2 (πληροφορίες για το προϊόν) και το 4 (branding); Τι επικοινωνεί η συσκευασία σχετικά με το προϊόν;

 

 

Η απάντηση είναι ότι η συσκευασία απλά και κομψά ανακοινώνει ότι:



    1. Αυτό είναι ένα premium προϊόν
    2. Αυτό είναι ένα προϊόν από την Apple
    3. Αυτό είναι ένα iPod (υποθέτοντας ότι ξέρετε τι είναι ένα i-pod)
    4. Μερικές πληροφορίες για το προϊόν (υποθέτοντας ότι θα πάρετε την  πρωτοβουλία να κοιτάξετε στο κάτω μέρος του κουτιού).

 

Οι περισσότερες εταιρείες επικεντρώνονται στο σημείο 4 και προσπαθούν να βεβαιωθούν ότι η συσκευασία αναγράφει κάθε πιθανή πληροφορία που μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον του καταναλωτή.

 

Η Apple αναγνωρίζει ότι από τη στιγμή που κάποιος θα δει τη συσκευασία του συγκεκριμένου προϊόντος, μάλλον έχει αποφασίσει ήδη να το αγοράσει. Αυτό σημαίνει ότι ο σκοπός της συγκεκριμένης  συσκευασίας ανταποκρίνεται περισσότερο στο να επιβεβαιώσει την πρόθεση αγοράς και να επιτρέψει στον πιθανό αγοραστή (αφού επεξεργαστεί τη συσκευασία) να σιγουρευτεί ότι πήρε τη σωστή απόφαση.



Με το να επικεντρωθείστο 4, ο κατασκευαστής επικοινωνεί ότι αυτό είναι ένα προϊόν που κάποιος θα το αγοράσει λόγω των πολλών χαρακτηριστικών του προϊόντος που αναγράφονται πάνω στη συσκευασία.

 

Π.χ. Ας δούμε πώς η Microsoft θα είχε σχεδιάσει τη συσκευασία του iPod.


Μπορούμε να δούμε ξεκάθαρατη διαφορά μεταξύ της προσέγγισης της Apple και την προσέγγιση της Microsoft.

 

Το ερώτημα είναι, ποιο είναι το καλύτερο; Δεν μπορούμε να δώσουμε μία μονομερή απάντηση, δεδομένου ότι αυτό εξαρτάται από τις προσδοκίες των καταναλωτών και της αλληλεπίδρασής τους με τη συσκευασία. Η συσκευασία της Apple έχει σχεδιαστεί τόσο για την αναμενόμενη αλληλεπίδραση (κυρίως για την μετά αγορά απόφαση) όσο και για τις προσδοκίες που έχουν οι πελάτες από το ίδιο το προϊόν (ευκολία χρήσης, κορυφαίο προϊόν).

 

Ο σχεδιασμός στης συσκευασίας της Microsoft θα ήταν προτιμότερος σε ένα περιβάλλον όπου δεν υπάρχουν διαθέσιμοι πωλητές και ο πελάτης έχει περιορισμένη γνώση για το προϊόν.

 

Ο σχεδιασμός της συσκευασίας της Microsoft είναι προτιμότερος σε περιπτώσεις που ο πελάτης θα κάνει συγκρίσεις προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων, πριν αποφασίσει να αγοράσει.

 

Τέλος, μην υποτιμάτε τη σημασία του τρόπου που ανοίγει μία συσκευασία.

 

Η Apple είναι γνωστή για την εμπειρία που προσφέρει όταν ανοίγουν οι συσκευασίες της.

 

Σκεφτείτε, λοιπόν,το πώς ο πελάτης σας θα ήθελε να ανοίξει το κουτί για να αρχίσει να χρησιμοποιεί το προϊόν. Προσέξτε ιδιαίτερα σε τι σειρά βγαίνουν τα πράγματα από τη συσκευασία, τι βλέπουν οι καταναλωτές όταν ανοίγουν τη συσκευασία (τι είναι πάνω-πάνω, τι μηνύματα μπορεί να δουν, κ.λπ.) και πώς ανοίγει η συσκευασία.



Για να συνοψίσουμε, λοιπόν, στο τι χρειάζεται ένας σχεδιασμός συσκευασίας για να είναι καλός, θα πρέπει να καταλήξετε με μία συσκευασία που περιέχει το προϊόν, επικοινωνεί τις κατάλληλες πληροφορίες για αυτό, διευκολύνει την αποθήκευση και μεταφορά του και ενισχύει το branding. Με οτιδήποτε λιγότερο χάνετετην ευκαιρία να μεγιστοποιήσετε τα έσοδά σας και τη διάρκεια ζωής της αξίας του προϊόντας για τον πελάτη.

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς να υπάρχει άδεια μας ή αναφορά του link που να παραπέμπει στο site μας. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.