Η σημασία της συσκευασίας στη μάρκα. Coca Cola: Η συσκευασία που πάει με όλα

Mar 14, 2012

 

Πόσες φορές δεν έχει τραβήξει την προσοχή μας ένα ωραίο βαζάκι μαρμελάδας, ένα πρωτότυπο σχήμα μπουκαλιού αρώματος, ο ευφάνταστος συνδυασμός σχήματος και χρωμάτων σε μία συσκευασία αφρόλουτρου; Πολλοί από εμάς –ακόμα και αν δεν το έχουμε κάνει συνειδητά- έχουμε αγοράσει ένα προϊόν επειδή μας άρεσε η συσκευασία του, επειδή μας "υποσχέθηκε" ότι είναι κάτι διαφορετικό από τα υπόλοιπα, επειδή ξεχώριζε με την πρώτη ματιά, επειδή μας "πούλησε" μία εικόνα που θα θέλαμε να έχουμε αποκτώντας το, επειδή ταυτιστήκαμε με αυτό. Τη στιγμή που το είδαμε για πρώτη φορά σε κάποιο ράφι, βιτρίνα, τηλεόραση μας "μίλησε" μέσα μας, μας έπεισε ότι φτιάχτηκε για εμάς. ΄Ηταν κάτι σαν “έρωτας” με την πρώτη ματιά.

 

Ναι, καλά καταλάβατε. Μιλάμε για την τρομερή δύναμη της συσκευασίας.

 

Κάθε επιχείρηση που σέβεται τον ευατό της, γνωρίζει και διαθέτει ένα πολύ σοβαρό διαφημιστικό κονδύλι για το σχεδιασμό της συσκευασίας των προϊόντων της.

 

Ό,τι ιδιότητες ή πλεονεκτήματα και αν διαθέτει ένα προϊόν, η εικόνα του, η πρώτη και η τελική του επαφή με τον καταναλωτή είναι η συσκευασία του.

 

Απόδειξη ένα από τα πιο επιτυχημένα προϊόντα του αιώνα, η Coca-Cola και το περίφημο μπουκάλι της.

 

Όλοι αναγνωρίζουμε το περίγραμμα του πράσινου μπουκαλιού της και το κόκκινο λογότυπό της επάνω σε αυτό.

 

Το μπουκάλι της Coca-Cola είναι πραγματικά μοναδικό για πολλούς λόγους. Σαν συσκευασία, ήταν λίγο περίπλοκη όταν εφευρέθηκε, αλλά η ιδέα ήταν στην ουσία της πολύ απλή. Μέχρι και σήμερα είναι αδύνατον να μπερδέψεις το μπουκάλι με οποιοδήποτε άλλο και παραμένει ένα από τα αγαπημένα των καταναλωτών.

 

Αυτή, λοιπόν, την πολύ πετυχημένη συνταγή η Coca-Cola ευφυώς την εφάρμοσε σε κάθε συσκευασία προϊόντος που λάνσαρε.

 

Το ίδιο περίγραμμα του μπουκαλιού, π.χ. χρησιμοποιήθηκε και σε φιάλη PET τόσο στα 500ml όσο και στο λίτρο.Ακόμα, έγινε αναπαραγωγή του σε έκδοση περιορισμένων τεμαχίων από αλουμίνιο για την κλασσική σόδα, καθώς και για τη βασική συσκευασία του Blak (μια επέκταση της μάρκας σε καφέ με γεύση cola) ενώ συμπεριελήφθη ως νέο σχήμα στα κουτάκια αναψυκτικών, ακόμα και σε χάρτινα κύπελλα για πωλήσεις, του πασίγνωστου αυτού αναψυκτικού.

 

Με αυτόν τον τρόπο, η Coca-Cola ενώ ενισχύει τη βασική ταυτότητα της μάρκας, κάνει τη μέγιστη δυνατή χρήση κάθε ευκαιρίας για κατανάλωση μέσα από διαφορετικούς δρόμους (π.χ. πωλητές, μαζική εστίαση).

 

Οποιαδήποτε νέα εξέλιξη, τάση,απαίτηση παρουσιάζεται στην αγορά η Coca-Cola ανταποκρίνεται πλήρως με μία ευέλικτη συσκευασία. Όταν π.χ. στη Μ.Βρετανία παρουσιάστηκε η ανάγκη για λιγότερη χρήση γυαλιού κατά 20%, δημιουργήθηκε το ίδιο μπουκάλι σε ελαφρύτερη εκδοχή. Το ίδιο συνέβη και στην Ισπανία, όταν για ένα συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς δημιουργήθηκε μια αντίστοιχα λεπτή αλλά ίδιου σχήματος PET φιάλη για ευκολότερη λαβή.

 

Τι έκανε η Coca-cola και στις δύο περιπτώσεις; Εφάρμοσε την καινοτομία στο βασικό αναγνωρίσιμο σχήμα και διατήρησε τη δύναμη αναγνωρισιμότητας της μάρκας.

 

Ένας άλλος τρόπος για να δούμε τη δύναμη αναγνωρισιμότητας μιας μάρκας είναι από τον τρόπο που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, μιμούνται τις συσκευασίες τους.

 

Θα λέγαμε, λοιπόν, πως αν και όλη η διαφημιστική καμπάνια ενός προϊόντος στα διάφορα μέσα, συμβάλλει στο να χτίσει τη φήμη του και την αναγνωρισιμότητά του, η συσκευασία του είναι η άμεση επαφή που έχει ο καταναλωτής με αυτό, που θα πιάσει με τα ίδια του τα χέρια, θα περιεργαστεί και θα τον «γοητεύσει» ώστε να αποφασίσει να το αγοράσει.

 

Γι’αυτό το λόγο, οι διαφημιστές θα πρέπει να γνωρίζουν ποιο στοιχείο της συσκευασίας (packaging) είναι αυτό που παίζει τον καθοριστικό ρόλο για την αναγνωρισιμότητα μιας μάρκας. Δεν είναι απλά θέμα χρώματος και λογοτύπου.

 

Μπορεί ένας ενιαίος τύπος συσκευασίας να αποτελεί καλή εικόνα για την μάρκα, οι καταναλωτές όμως μεταξύ τους να έχουν διαφορετικές ανάγκες στον τρόπο που καταναλώνουν. ‘Ετσι, οι συσκευασίες των προϊόντων μιας μάρκας πρέπει να απευθύνονται σε όλες τους τις ανάγκες.

 

Πρέπει το χαρακτηριστικό που παίζει τον βασικότερο ρόλο στην αναγνωρισιμότητα ενός προϊόντος να υπάρχει σε κάθε μορφή συσκευασίας του για να γίνουν όλα τα προϊόντα ιστορίες επιτυχίας, όπως ακριβώς η Coca-Cola.

 

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς να υπάρχει άδεια μας ή αναφορά του link που να παραπέμπει στο site μας. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.