Τι είναι το Interactive Marketing;

Mar 14, 2012

 

Interactive Marketing λέμε την τάση που συνεχώς κερδίζει έδαφος στο μάρκετινγκ  σύμφωνα με την οποία το marketing έχει μετατραπεί από μια προσπάθεια συναλλαγής σε μία συνομιλία. Ο ορισμός του interactive marketing προέρχεται από τον John Deighton στο Χάρβαρντ, ο οποίος λέει ότι το interactive marketing είναι η δυνατότητα να απευθυνόμαστε στον  πελάτη, να θυμόμαστε ό, τι λέει ο πελάτης και όταν απευθυνθούμε πάλι σε αυτόν να το κάνουμε  με τρόπο που να δείχνει ότι θυμόμαστε ακριβώς αυτά που μας είχε πει. (Deighton 1996).

 

Το Interactive Marketing δεν είναι συνώνυμο με το online marketing, αν και διευκολύνεται από το internet. Η ικανότητα να θυμόμαστε όποια πληροφορία μας έδωσε ο πελάτης είναι πολύ ευκολότερη, όταν τις συλλέγουμε σε απευθείας σύνδεση και κατόπιν επικοινωνούμε μαζί του σε ταχύτητες διαδικτύου, δλδ. άμεσα.

 

Αν θέλουμε να μιλήσουμε με παραδείγματα θα μπορούσαμε να πούμε ότι το Amazon.com είναι ένα λαμπρό  παράδειγμα της χρήσης του interactive marketing, καθώς οι πελάτες του καταγράφουν τις προτιμήσεις τους και αμέσως εμφανίζονται επιλογές που όχι μόνο ταιριάζουν τις προτιμήσεις τους αλλά και με τις τελευταίες αγορές τους.  Το  Amazon θυμάται ακριβώς τι του έδειξαν με τις επιλογές αγορών τους και τους το δείχνει.

 

Αν κάποιος ρωτούσε ποια είναι ακριβώς η διαφορά της  διαφήμισης και του μάρκετινγκ θα χρησιμοποιούσαμε μία μεταφορά, τη μεταφορά του ψαρέματος. Θα λέγαμε ότι η διαφήμιση είναι το γεγονός ή το μέσο, αλλά το marketing είναι η στρατηγική. Όσον αφορά στο ψάρεμα, δεν θα μπορούσαμε να πούμε πάρτε ένα καλάμι, πηγαίντε στην παραλία και δείτε τι θα πιάσετε. Αυτό ακριβώς όμως είναι διαφήμιση το κούνημα του δολώματος στο καλάμι για να δει πού «τσιμπάει».

Το  Μάρκετινγκ, από την άλλη, είναι ο επαγγελματίας ψαράς ο οποίος ερευνά τα ψάρια, το δόλωμα, τη θερμοκρασία, τον καιρό, την εποχή, το νερό, το βάθος, κ.λπ. Με την χαρτογράφηση και ανάλυση, αυτός ο ψαράς είναι σε θέση να πιάσει μεγαλύτερα και πιο σημαντικά ψάρια.  Χρησιμοποιεί στρατηγική, έχει πλάνο και σχέδιο. Η διαφήμιση είναι ένα μόνο μέρος αυτής της στρατηγικής, είναι απλώς ένα μέσο μέσα σε αυτό.  

 

Το  Interactive Marketing είναι η εξέλιξη του μάρκετινγκ, όπου ο καταναλωτής έχει την εξουσία, του έχουν εμπιστοσύνη και έχει στρατολογηθεί για να βοηθήσει στη στρατηγική. Φανταστείτε να μπορούσαμε να μιλήσουμε με τα ψάρια και να ξέραμε τι δόλωμα τους αρέσει και πότε θέλουν να φάνε.  Ίσως να ρίχναμε κάποιο πολύ καλό δόλωμα στη θάλασσα έτσι ώστε να έπειθαν και τους φίλους τους να έρθουν μαζί τους για φαγητό την επόμενη φορά. (Εννοείται ότι δεν βλέπουμε τους πελάτες σαν γεύμα αλλά καταλαβαίνετε τι θέλετε να πούμε.) Δεν είναι πλέον έχουμε τον απόλυτο έλεγχο του μηνύματος ή της μάρκας μας. Μοιραζόμαστε αυτόν τον έλεγχο με τον καταναλωτή. Αυτός ο καταναλωτής, ευχαριστημένος ή δυσαρεστημένος πελάτη θα χρησιμοποιήσει το Internet σαν εργαλείο για να πει σε φίλους και γνωστούς του την  εμπειρία του με το προϊόν ή την υπηρεσία σας. Ως marketers, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να πάρουμε μέρος σε αυτή τη αυτήν και  να τροφοδοτήσουμε με τις ιδέες και τη γνώμη τους τις επιχειρήσεις μας. Σε κάποιο σημείο στην καριέρα μας, θα περιμένουμε ήσυχα την κριτική που θα μας ασκήσουν.

 

Η κριτική αυτή θα μας βάλει σε μία κατάταξη και θα μας παρέχει  επόμενους στόχους, φιλοφρονήσεις και επικρίσεις που θα λάβουμε σοβαρά υπ’όψιν μέχρι την επόμενη φορά που θα μας ξανακάνουν κριτική.  Η κριτική των 360ο  είναι πολύ διαφορετική. Οι στόχοι, οι φιλοφρονήσεις και οι επικρίσεις συζητιούνται και καθορίζονται και από τις δύο πλευρές του τραπεζιού. Η πρόοδος και η επιτυχία ενός υπαλλήλου καθορίζεται και από την καθοδήγηση και την ηγεσία του διευθυντή του - αλλά όχι αποκλειστικά από αυτήν. Οι εταιρείες έχουν βρει ότι μια τέτοια είδους κριτική (και από τις δύο πλευρές, σφαιρική) μπορεί  να είναι εξαιρετικά ωφέλιμη, επειδή βοηθά το διευθυντή να γίνει καλύτερος ηγέτης και του παρέχει διορατικότητα στην προσωπική του συνεργασία με τον συγκεκριμένο υπάλληλο.  (Δεν υπάρχουν δύο ίδιοι υπάλληλοι, πόσο μάλλον δύο ίδιοι πελάτες!).

 

Το Interactive Marketing δεν διαφέρει από αυτό. Με το να χτίζει στρατηγική που περιλαμβάνει τη γνώμη των πελατών και την επιρροή τους, μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την εικόνα ενός προϊόντος.

 

Ο ορισμός της Wikipedia, επισημαίνει ότι δεν χρειάζεται να είναι μια διαδικτυακή στρατηγική. Το Interactive Marketing έχει χρησιμοποιηθεί πολύ καλά σε πολλά μέσα για αρκετό καιρό. Δεν είναι  ένα φαινόμενο στο Διαδίκτυο. Πού διαφέρει μια έρευνα direct mail από μία έρευνα με email; Εάν η εταιρεία χρησιμοποιήσει τα δεδομένα που έλαβε για να εξυπηρετήσει καλύτερα τους πελάτες της ή να προσελκύσει νέους, αυτό είναι τόσο διαδραστικό όσο και ένα online κοινωνικό δίκτυο.

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς να υπάρχει άδεια μας ή αναφορά του link που να παραπέμπει στο site μας. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.