Το Viral marketing και πως μπορείτε να το αναπτύξετε!

Mar 14, 2012

 

Σίγουρα σας έχει τύχει να δείτε κάτι ενδιαφέρον στο ίντερνετ και να θελήσετε να μιλήσετε για αυτό στους φίλους και γνωστούς σας. Το πρώτο πράγμα που κάνετε είναι να τους στείλετε το συγκεκριμένο link στα e-mail τους, να το κάνετε post στο προφίλ σας στο Facebook, να γράψετε ένα tweet για αυτό. Έχετε περάσει την πληροφορία στους άλλους που και εκείνοι με τη σειρά τους θα το περάσουν σε άλλους φίλους και γνωστούς και έτσι θα έχει δημιουργηθεί μία τεράστια αλυσίδα πληροφορίας μεταξύ χιλιάδων ή και εκατομμυρίων ανθρώπων, ανάλογα με το ενδιαφέρον που προκαλεί η συγκεκριμένη πληροφορία (video, photo, μουσική κ.λπ.)

 

Αυτό είναι το viral marketing  ή με άλλα λόγια  το word of mouth marketing.

 

Aν θα θέλαμε να μιλήσουμε με πιο "επιστημονικούς" όρους θα περιγράφαμε το viral marketing σαν την ηλεκτρονική μετάδοση πληροφοριών "από στόμα σε στόμα" ( από υπολογιστή σε υπολογιστή για να είμαστε πιο ακριβείς). Εμείς οι καταναλωτές γινόμαστε οι μεταδότες ενός διαφημιστικού μηνύματος αντί να είμαστε οι παθητικοί δέκτες που το παρακολουθούμε στην τηλεόραση, το ακούμε στο ραδιόφωνο ή το διαβάζουμε σε κάποιο έντυπο.

 

Παρέχουμε τις πληροφορίες στους άλλους καταναλωτές και η πληροφορία μεταδίδεται αστραπιαία σαν ιός( virus) εξ’ου και ο όρος viral marketing.

 

Εμείς έχουμε τον έλεγχο της πληροφορίας και πώς και πού θα την μεταδώσουμε.

 

Αυτό έχει πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα για ένα προϊόν, κυρίως οικονομικά ( η εξάπλωση της καμπάνιας - πληροφορίας γίνεται δωρεάν).

 

Μεταδίδουμε την πληροφορία χωρίς να έχουμε οικονομικά κίνητρα, αλλά επειδή φαίνεται πλέον πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η γνώμη των φίλων μας στις επιλογές μας, εισπράττουμε κοινωνική ικανοποίηση ή αναγνώριση.

 

Ένα θετικό word of mouth μπορεί να έχει τεράστια οφέλη για ένα προϊόν. Ένας ευχαριστημένος πελάτης μπορεί να φέρει άλλους 8. Από την άλλη, όμως, μπορεί να λειτουργήσει σαν δίκοπο μαχαίρι καθώς, ένα αρνητικό word of mouth δεν επιτρέπει εύκολα την επίδραση των άλλων μορφών μάρκετινγκ (τηλεόραση, τύπος) ή έστω κάποιου άλλου θετικού word of mouth που θα ακολουθήσει. Ένας δυσαρεστημένος πελάτης μπορεί να διώξει μέχρι και άλλους 22 πιθανούς πελάτες.

 

Ο A. Sernovitz στο βιβλίο του Word of Mouth Marketing αναπτύσσει ένα μοντέλο πέντε σημείων που πρέπει να περιέχει μία στρατηγική για να πυροδοτήσει το word of mouth μάρκετινγκ.

 

- Αυτούς που θα μιλήσουν σε άλλους για κάτι ή κάποιον (Talkers)

- Το θέμα για το οποίο θα μιλήσουν (Tools)

- Τη συμμετοχή του διαφημιζόμενου δημιουργού στο διάλογο (Talking parts)

- Τη δυνατότητα παρακολούθησης, κατανόησης και μέτρησης αυτών που λέγονται για το προϊόν (Tracking)

 

Πώς λοιπόν θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα θετικό word of mouth γύρω από μία επιχείρηση, προϊόν ή υπηρεσία;

 

1. Δωρεάν αξιόλογα προϊόντα ή υπηρεσίες



Το «Δωρεάν» είναι η πιο ισχυρή λέξη στο λεξιλόγιο ενός εμπόρου. Τα περισσότερα viral μάρκετινγκ προγράμματα έχουν δώσει δωρεάν πολύτιμα προϊόντα ή υπηρεσίες για να τραβήξουν την προσοχή. Δωρεάν υπηρεσίες e-mail, δωρεάν πληροφορίες, δωρεάν προγράμματα λογισμικού που πραγματοποιούν ισχυρές λειτουργίες, αλλά όχι τόσο ισχυρές όσο θα μπορούσαν να πάρουν με την  "Pro" έκδοση.

 

Το δωρεάν προσελκύει τα βλέμματα. Τα μάτια βλέπουν πάντα στη συνέχεια και άλλα επιθυμητά πράγματα από αυτά που πωλούνται, και, έτσι μπορεί να κερδίσει ένας έμπορος χρήματα. Τα βλέμματα φέρνουν επίσης, πολύτιμες διευθύνσεις, e-mail και ευκαιρίες πωλήσεων. Η συμβουλή στους εμπόρους είναι: Δώστε κάτι δωρεάν, για να πουλήσετε κάτι.

 

2. Εύκολη μετάδοση

 

Το μέσο που μεταφέρει το μήνυμα πρέπει να είναι εύκολο να μεταφερθεί και να αναπαραχθεί: e-mail, ιστοσελίδα, γραφικά, λήψη λογισμικού. Το viral marketing  λειτουργεί περίφημα στο Διαδίκτυο, επειδή η άμεση επικοινωνία έχει γίνει τόσο εύκολη και ανέξοδη. Η ψηφιακή μορφή έκανε την αντιγραφή τόσο εύκολη. Από την άποψη του μάρκετινγκ, το διαφημιστικό μήνυμα θα πρέπει να είναι απλό, έτσι ώστε να μπορεί να μεταδοθεί εύκολα και χωρίς να υποβαθμίζεται. Όσο πιο σύντομο, τόσο το καλύτερο.

 

3. Το στοιχείο της έκπληξης

 

Μία έκπληξη είναι πάντα καλοδεχούμενη. Το να διασκεδάσουν οι πελάτες με κάτι έξυπνο εκεί που δεν το περιμένουν έχει πάντα καλά αποτελέσματα. Αντί να χρησιμοποιηθούν έξυπνοι και «χαριτωμένοι» τίτλοι στην αρχική σελίδα μιας εταιρείας θα ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για κάθε πελάτη να τα βρει σε πιο επίσημα έγγραφα, όπως εγχειρίδια οδηγιών, το εσωτερικό της συσκευασίας και οπουδήποτε δεν θα το περιμένει.

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς να υπάρχει άδεια μας ή αναφορά του link που να παραπέμπει στο site μας. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.