Το αλκοόλ στο σύμπαν του Google AdWords

Nov 7, 2012

 

Με τα σημερινά δεδομένα, μάλλον δεν ακούγεται και πολύ λογικό- αλλά όταν ξεκίνησε τη λειτουργία του το Google AdWords είχε τις πόρτες κλειστές σε κάθε είδους διαφήμιση αλκοολούχων ποτών. Σταδιακά όμως, τα πράγματα άλλαξαν.

 

Ήδη από το φθινόπωρο του 2008 άρχισαν να φαίνονται τα πρώτα δείγματα στην αλλαγή της πολιτικής του Google, καθώς σε πρώτο στάδιο άνοιξε ο δρόμος για τη διαφήμιση μπύρας με σκοπό την πώληση – αρχικά, αποκλειστικά για την αγορά των Η.Π.Α. Σύντομα, στα τέλη του 2008 ήρθε η σειρά των αλκοολούχων ποτών υψηλού βαθμού με σκοπό την προβολή - αλλά όχι την πώληση- και πάντα για την αγορά των Η.Π.Α.

 

Fastforwardστο σήμερα. Η πολιτική της Googleέχει πλέον αλλάξει ριζικά, επιτρέποντας τη διαφήμιση όλων των αλκοολούχων ποτών, και αυτό όχι μόνο στις Η.Π.Α. αλλά και σε άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων βέβαια και η Ελλάδα.

 

Οπωσδήποτε, ο χώρος της επικοινωνίας των ποτών θα πρέπει να αναμένει εξελίξεις ως αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής, αλλά τι μορφή μπορεί να έχουν τελικά αυτές;

Η πρώτη και πλέον προφανής εξέλιξη είναι η είσοδος πολλών, μεγαλύτερων και μικρότερων διαφημιζόμενων στο παιχνίδι – ακόμη και παικτών που μέχρι σήμερα δεν είχαν τα μέσα συμμετάσχουν στο επικοινωνιακό σκηνικό.

 

Έτσι, πέρα από τα μεγάλα και καθιερωμένα brandsτων ποτών που οπωσδήποτε θα δραστηριοποιηθούν, θα πρέπει να αναμένουμε μικρά τοπικά brands, περιφερειακούς παραγωγούς αλλά και κάβες. Αυτό δημιουργεί σταδιακά ένα εντελώς νέο τοπίο για την προώθηση εταιρειών, γεμάτο ευκαιρίες αλλά και απειλές.

 

Μία άλλη εξέλιξη που δεν είναι τόσο προφανής είναι η αναπόφευκτη δημιουργία τριβών και παραπόνων από την πλευρά των διαφημιζόμενων. Αυτό είναι αναμενόμενο για οποιαδήποτε κατηγορία προϊόντων που θέλει να έχει παρουσία στο Google AdWords, αλλά στην περίπτωση του αλκοόλ τα πράγματα είναι οπωσδήποτε πιο ιδιαίτερα.

 

 

Από τη μία πλευρά, το αλκοόλ αποτελεί μία εγγενώς ‘προβληματική κατηγορία’ (πολλοί θεωρούν ότι διαφημιστικά θα ακολουθήσει ως προς τη μεταχείριση το δρόμο των τσιγάρων), ενώ από την άλλη η επικοινωνία του έχει την τάση να εφαρμόζει πιο ακραίους κώδικες από το μέσο όρο – κοινώς να προκαλεί και να παίζει με τα όρια.

 

Η Googleαπό την πλευρά της εφαρμόζει κάποια κριτήρια σε σχέση με το τι εγκρίνει και τι όχι, αλλά η λογική αποδοχής ή απόρριψης συγκεκριμένων επικοινωνιακών προτάσεων δεν θα είναι πάντα σαφής στους διαφημιζόμενους. 

 

Έτσι, πολλοί διαφημιζόμενοι θα ζήσουν καταστάσεις όπου με απογοήτευση ή και οργή θα προσπαθούν να κατανοήσουν γιατί η δική τους επικοινωνία κατέληξε να απορρίπτεται ενώ αντίστοιχη ανταγωνιστική έγινε δεκτή – αν και στα μάτια τους δεν μοιάζουν διαφορετικές ως προς το lookandfeelή το tonalityτων μηνυμάτων.

 

Δεδομένου των πολλών γκρίζων ζωνών που χαρακτηρίζουν την πολιτική επικοινωνίας του αλκοόλ, αλλά και του ότι αναπόφευκτα οι προς έγκριση επικοινωνιακές ενέργειες θα περνούν από μεμονωμένα άτομα (adreviewers), ο υποκειμενισμός θα καταλήξει αναπόφευκτα να δημιουργεί θέματα.

 

Ειδικά στα πρώτα στάδια, καθώς οι ad reviewers της Google είναι μάλλον λιγότεροι από αυτό που απαιτεί το μέγεθος της εξελισσόμενης παγκόσμιας αγοράς, παρανοήσεις, διφορούμενες ερμηνείες, λάθη καθυστερήσεις θα είναι συχνό φαινόμενο. Μένει να δούμε πως θα ωριμάσει το συγκεκριμένο μέσο, και πώς –και πότε- θα φτάσει σε ένα στάδιο ισορροπίας.

 

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς να υπάρχει άδεια μας ή αναφορά του link που να παραπέμπει στο site μας. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.