Εύκολες συνταγές για Buzz - από τους καλύτερους chef του είδους

Nov 7, 2012

 

Τι είναι αυτό που ενώνει τον Steve Jobs και τον Seth Godin; Και τι είναι αυτό που τους διακρίνει τόσο έντονα από τον Bill Gates; Πολλά πράγματα μας έρχονται ίσως στο μυαλό, αλλά ανάμεσα σε αυτά σίγουρα είναι και η ικανότητα των πρώτων – σε αντιδιαστολή με την αδυναμία του δυστυχούς Bill- στη δημιουργία  buzz. Με άλλα λόγια, ενώ σχεδόν όλοι αισθάνονται μία αυθόρμητη επιθυμία να μοιραστούν με άλλους οτιδήποτε έχει ειπωθεί από τους πρώτους, στην περίπτωση του κυρίου Gates αυτή η επιθυμία είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Γιατί όμως;

 

Αν θέλουμε μία απλή απάντηση, ίσως θα τη βρούμε στον τρόπο που διαχειρίζονται την επαφή με το κοινό τους. Τον τρόπο που εντάσσουν ιστορίες στην αφήγησή τους, που δημιουργούν ελκυστικές νοητικές εικόνες, και που χρησιμοποιούν στρατηγικά το στοιχείο της υπερβολής για να συνδεθούν άμεσα με αρχετυπικές ανθρώπινες ανάγκες.

 

Ας προσπαθήσουμε να σκεφτούμε τι ακριβώς συνέβη την τελευταία φορά που μας έκανε εντύπωση μία ομιλία, που μας κινητοποίησε μία παρουσίαση, που βγήκαμε από μία συνάντηση με ανανεωμένο αέρα ή που διαβάσαμε ένα blog post που μας ενθουσίασε. Για ποιο λόγο αισθανθήκαμε μία έντονη ανάγκη να τα μοιραστούμε -με οποιονδήποτε τρόπο- με τον κύκλο μας; Είναι πολύ πιθανόν να εντοπίσουμε τουλάχιστον ένα από τα παρακάτω:

 

1. Η Φιλοδοξία

Αν και αναμφίβολα όσοι μιλάνε για αυτό με λάθος τρόπο εύκολα μπορεί να καταλήξουν να γίνουν ενοχλητικοί, η αλήθεια είναι ότι ως ανθρώπινα όντα πάντα διψάμε για πίστη σε κάτι καλύτερο. Έχουμε την ανάγκη να μιλάμε για φιλοδοξίες, για μεγάλα πράγματα, για ιδέες που συχνά μας ξεπερνούν ως μέγεθος. Αλλά πάνω από όλα, μας συναρπάζουν οι άνθρωποι που είναι σε θέση να μα κάνουν να πιστεύουμε ότι υπάρχει τρόπος όλα αυτά μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Και να μας φωτίσουν το δρόμο.

 

 

2. Ο Μικρός ντροπιάζει το Μεγάλο

Ίσως ένα από τα πιο κλασικά θέματα, που πάντα μας τραβά την προσοχή. Η –στα χαρτιά- ασήμαντη start-up επιχείρηση που αρνείται να παίξει με τους κανόνες που έχουν δημιουργήσει οι Γίγαντες της κάθε αγοράς. Ο μικρός που θα πάει κόντρα στο προβληματικό status quo που βολεύει τους μεγάλους, και είναι σε θέση να μεταμορφώσει την αγορά με τρόπο που θα φέρει τα πάνω κάτω. Αυτή η αφήγηση λειτουργεί, γιατί πατάει με επιτυχία στην αυτόματη τάση μας να υποστηρίζουμε τον μικρό και τον challenger-  σε σχέση με τον μεγάλο και τον καθιερωμένο. Πάντα υπάρχει θέση στην ψυχή μας για μία καλή ιστορία ανατροπής.

 

 

3. Το Επόμενο Μεγάλο Πράγμα

Ακόμη και αν δεν είμαστε ανάμεσα σε όσους υιοθετούν χωρίς δεύτερη σκέψη οτιδήποτε νέο, αισθανόμαστε την ασίγαστη ανάγκη να γνωρίζουμε και να μιλάμε για το “next big thing”. Για το επόμενο μεγάλο κίνημα, την επόμενη τάση, την επόμενη μεγάλη τεχνολογική ή μή καινοτομία,  το  επόμενο business model, την επόμενη εταιρεία που θα ανατρέψει τα δεδομένα. Ειδικά σήμερα όπου ο ρυθμός των αλλαγών μας ξεπερνά, αισθανόμαστε αποκλεισμένοι όταν χάσουμε τη συνέχεια. Η γνώση του νέου είναι απόδειξη ότι είμαστε μέσα στα πράγματα, και κανείς δεν θέλει να δίνει την εντύπωση ότι είναι εκτός. Το web business στηρίζεται ιδιαίτερα έντονα στην ανάγκη αυτή.

 

 

4. Φόβος-Αβεβαιότητα-Αμφιβολία

Ήαλλιώς, FUD (Fear, Uncertainty and Doubt). Η κλασσική συνταγή του marketing αλλά και της πολιτικής, ποτέ δεν είχε τόση δύναμη όσο και σήμερα, καθώς οι περισσότεροι από εμάς αισθανόμαστε αδύναμοι μπροστά στην ταχύτητα και το μέγεθος των αλλαγών. Ακόμη και αν είναι δυσάρεστο ως διαδικασία, θέλουμε να γνωρίζουμε τις παραμέτρους ενός προβλήματος.  Πολύ συχνά, χρειάζεται να αισθανθούμε απειλημένοι και αδύναμοι για να κινητοποιηθούμε και να δώσουμε προσοχή σε κάτι. Και όταν είμαστε κάτοχοι μίας τέτοιας γνώσης αισθανόμαστε την ανάγκη να τη μοιραστούμε, γιατί με κάποιον τρόπο παρέχουμε προστασία στον κύκλο μας. Τα media το γνωρίζουν καλά αυτό, και το χρησιμοποιούν κατά κόρον.

 

 

5. Κόντρα στο ρεύμα

Όταν όλοι βλέπουν επίμονα και σταθερά άσπρο, κάποιος φωνάζει ‘μαύρο’.  Η αντίθεση και η πρόκληση μας τραβούν την προσοχή. Μας κάνουν να αναρωτιόμαστε αν οι κοινές παραδοχές στηρίζονται σε στέρεες βάσεις. Βάζουν το μικρόβιο της καλώς εννοούμενης αμφιβολίας. Είναι σε θέση να μας κινητοποιήσουν να αλλάξουμε, να εξελιχθούμε.  Αυτός που προκαλεί το κυρίαρχο ρεύμα, τραβά οπωσδήποτε την προσοχή. Για να την κρατήσει όμως, θα πρέπει ανάλογα με το κοινό να αποταθεί στο συναίσθημα ή τη λογική. Κάποιες φορές, θα χρειαστούν ακλόνητα επιχειρήματα, ειδικά όταν το κοινό είναι υψηλού μορφωτικού επιπέδου, ειδάλλως η πρόκληση θα μείνει ως πυροτέχνημα.

 

 

6. Ιστορία μου, αμαρτία μου

Κανένας δεν θέλει έναν εξυπνάκια που να κοπανιέται να πείσει ότι η προσωπική του ιστορία είναι το Μοναδικό Μονοπάτι προς την επιτυχία, την ευτυχία ή οτιδήποτε άλλο. Αλλά πάντα υπάρχει μία θέση στην καρδιά μας  για “μαθήματα ζωής” ζωντανά και άμεσα δοσμένα. Πάντα θέλουμε να γνωρίσουμε ποια είναι η φιλοσοφία ζωής ανθρώπων που θαυμάζουμε ή που απλά μας τραβούν την περιέργεια. Μας συναρπάζουν οι άνθρωποι που φλέγονται από την επιθυμία μα περάσουν κάτι θετικό από την εμπειρία τους στον υπόλοιπο κόσμο. Και μας μαγεύουν όσοι μπορούν να κωδικοποιήσουν την εμπειρία της ζωής τους σε λίγες, ζουμερές λέξεις. Σας θυμίζει κάτι το “Stay Hungry. Stay foolish.”;

 

 

7. How-to & Εύκoλα Βήματα

Αν και αυτή η προσέγγιση απλοποιεί ένα θέμα, ενίοτε στο βαθμό της υπεραπλούστευσης, συχνά είναι αυτό που ακριβώς χρειαζόμαστε. Αντιμέτωποι με ένα ορυμαγδό στοιχείων, αναλύσεων και διαφορετικών προσεγγίσεων, συχνά χρειαζόμαστε κάποιον να συμμαζέψει την πληροφόρηση και να την αποκρυσταλλώσει σε λίγες λέξεις, που δεν απαιτούν πολλά-πολλά. Να αποφύγει τις θεωρίες και να μας πει πολύ απλά τι σημαίνουν όλα αυτά στην πράξη. Πολύ δημοφιλής προσέγγιση στο χώρο της τεχνολογίας και των new media.

 

 

Και αντί επιλόγου…

Μία παρατήρηση- συμβουλή: Γράφοντας για buzz ή βάζοντας έναν και-καλά-buzz-friendly τίτλο σε ένα κείμενο, δεν εξασφαλίζεται το buzzworthiness του πονήματος! Χρειάζεται καλή και πολύ δουλειά αλλού. 

tags: marketing, buzz
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς να υπάρχει άδεια μας ή αναφορά του link που να παραπέμπει στο site μας. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.